معایب رشته طراحی دوخت

در این مقاله قصد داریم تا معایب رشته طراحی دوخت را بررسی کنیم. درباره چیستی و ماهیت آن در مقاله ای پیشین صحبت کردیم.

اما آیا واقعا این رشته بی نقص است؟ یا مشکلاتی نیز درون خود خواهد داشت. هم از لحاظ آینده شغلی و هم از لحاظ تحصیلی. هزینه برای آن به چه شکل خواهد بود؟

اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید و یا به موضوع طرح شده علاقه مندید با ما همراه باشید.

 

معایب رشته طراحی دوخت در هنگام تحصیل

رشته طراحی دوخت بیش از رشته های دیگر نیازمند اساتید با تجربه و حرفه ای است. دانش آموزان در هنگام تحصیل باید مهارت های زیادی را در زمینه دوخت فرا گیرند.

اگر اساتید مناسبی برای آنان در نظر گرفته نشود عملا وقت آن ها هدر رفته و دانشی دست گیرشان نخواهد شد. شاید این عیب نه تنها از معایب رشته طراحی دوخت. بلکه عیب بیشتر رشته های تجریی (عملی) باشد. چنین رشته هایی مستلزم وجود مربیان چیره دست و ماهر هستند تا دانش آموزان را به خوبی تربیت کنند.

 

هزینه برای رشته طراحی دوخت

هنرستان هایی که رشته طراحی دوخت را ارائه میدهند طبیعتا از تجهیزات و امکانات مناسبی باید برخوردار باشند.

از همین رو آنها بخشی از هزینه انجام شده را سعی میکنند از والدین دانش آموزان دریافت کنند.

به این دلیل رشته های هنری معمولا هزینه بیشتری نسبت به رشته های نظری دارند. رشته های تخصصی مثل عکاسی و طراحی دوخت احتیاج به تجهیزات و امکانات به صورت مداوم دارند. برای مثال در رشته طراحی دوخت باید همواره با پارچه کار کرد که خود هزینه ای را به دنبال خواهد داشت.

 

آینده مد و لباس در ایران

گرچه که این مورد از معایب رشته طراحی دوخت به شمار نمیرود اما دانستنش خالی از لطف نیست. صنعت مد و لباس در ایران رو به پیشرفت است اما هنوز مشکلاتی پیش روی فعالان این حوزه میباشد.

اگر قصد فعالیت در این حیطه را دارید باید خودتان را آماده چنین مسائلی بکنید. در ایران رشته های هنری رو به پیشرفت هستند و هنوز به کمال خود نرسیده اند. شاید در زمانی که اوج پیشرفت را تجربه کنند شرایط بسیار خوبی برای طراحان رقم بخورد. اما هنوز این مهم به انجام نرسیده است.

نبود حمایت کافی از طراحان

متاسفانه عدم حمایت از هنر در ایران یکی دیگر معایب رشته طراحی دوخت میباشد. البته این امر مختص به این رشته نیست اما باید قابل توجه دانش آموزان قرار بگیرد.

عدم وجود قوانین شفاف نسبت به قانون کپی رایت برای طراحان و حفظ حقوق آنان نیز از دیگر مشکلات طراحی دوخت است.

علاوه بر عدم حمایت آنها باید هموار با مشکل کپی شدن درگیر باشند. همچنین برای تحصیل در این رشته در مقاطع تکمیلی مشکلاتی پیش روی دانش آموزان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست